Ćwiczenia języka:
- - wysuwanie szerokiego języka na zewnątrz jamy ustnej,
- - klaskanie językiem, naśladowanie głosu konia,
- - dotykanie językiem górnych zębów po stronie wewnętrznej, podczas szerokiego otwierania jamy ustnej – zabawa liczenia zębów,
- - naśladowanie mycia zębów,
- - cofanie języka w głąb jamy ustnej zaczynając od górnych zębów,
- - naśladowanie mlaskania,
- - mycie językiem podniebienia,
- - oblizywanie górnej wargi później dolnej,
- - wypychanie językiem policzków,
- - śpiewanie znanych melodii na sylabach: la, lo, le, lu, ly.
Ćwiczenia warg:
- - cmokanie ustami,
- - wysuwanie zaokrąglonych warg do przodu (ryjek świnki),
- - wydawanie odgłosów:
- Krowy – mu, mu,
- Kukułki – kuku, kuku,
- Sowy – hu, hu, hu,
- Psa – hau, hau,
- Rybki – plum, plum,
- Pukania – puk, puk, puk,
- Uderzenia – buch, buch.
- - wysuwanie warg do przodu, a następnie naprzemienne ich otwieranie i zamykanie - naśladowanie pyszczka rybki,
- - nakładanie dolnej wargi na górna i odwrotnie,
- - wymawianie samogłosek i-u, a następnie a, e, i, e, u,o, y,
- -dolną wargą zasłonić dolne zęby i odwrotnie górną wargą zasłonić górne zęby,
- -dmuchanie przez złączone wargi, lekko wysunięte do przodu.
- - układanie warg w kształcie ryjka, a następnie ich rozsuwanie do uśmiechu.
Ćwiczenia podniebienia miękkiego:
- - ziewanie (podnoszenie i opadanie podniebienia),
- - kaszel z językiem wysuniętym na zewnątrz jamy ustnej, "Chory Miś",
- - chrapanie na wdechu i wydechu,
- - wymawianie sylab: ak, ka, ku, aka, oko, uku,
- - oddychanie: wdech przez nos, wydech przez usta,
- - głęboko wdychamy powietrze nosem, wydychamy ustami (usta cały czas otwarte),
- - wdychamy powietrze ustami i wydychamy ustami, nos zatykamy,
- - buzia otwarta, czubek języka na dole – energicznie wymawiamy "k", "u-k", "ch", "uch",
- - buzia otwarta – naśladujemy gęganie gąski (pracuje tył języka i podniebienie),
- - chrząkanie,
- - naśladowanie płukania gardła,
- - buzia otwarta, język na dole – chuchamy,
- - wciągamy powietrze przez rurkę, przenosimy watkę lub kawałek styropianu na inne miejsce.
Ćwiczenia oddechowe:
- - wdech przez nos, (powoli, zapamiętujemy zapach kwiatka) wydech ustami,
- - wykonanie wdechu i zdmuchiwanie świeczki (powoli, szybko) na wydechu,
- - wykonywanie wydechu wymawiając "s" z jednakową głośnością, (wypuszczanie Powietrza z balonika),
- - wykonanie wydechu wymawiając "s" raz ciszej, raz głośniej
- - wydmuchiwanie baniek mydlanych przez słomkę,
- - zdmuchiwanie płomyka świecy przy zwiększanej stopniowo odległości,
- - dmuchanie na kłębuszki waty, papierowe kulki, piłeczki, zawieszone na stelażu waciki, gąbki, zabawki, wiatraczek, chorągiewkę,
- - nadmuchiwanie balonów jednym wydechem,
- - huśtanie ulubionej zabawki. Dziecko leży na plecach, na brzuchu ma położoną zabawkę, wdech – unoszenie zabawki do góry, wydech opuszczanie zabawki,
- - chłodzimy gorącą zupę,
- - zdmuchiwanie mlecza,
- - odtajanie zamarzniętej szyby,
- - dmuchanie na waciki (zawody – kto dalej dmuchnie),
- - piłeczki pingpongowe- kto dmuchnie piłeczkę do bramki,
- - śmiech:
- staruszki - he, he, he
- kobiety - ha, ha, ha
- mężczyźni - ho, ho, ho
- dziewczynki - hi, hi, hi.
Ćwiczenia żuchwy:
- - zamykanie i otwieranie domku – szerokie otwieranie buzi, jak przy wymawianiu głoski "a",zamykanie buzi;
- - "grzebień" – wysuwanie żuchwy, zakładanie dolnych zębów na górną wargę i przesuwanie nimi po niej; zakładanie górnych zębów na dolną wargę i brodę (na zmianę) i poruszanie po nich;
- - "krowa" – naśladowanie przeżuwania trawy przez krowę;
- - guma do żucia – żucie gumy lub naśladowanie tej czynności.
Ćwiczenia słuchowe
Ćwiczenia wrażliwości, pamięci słuchowej, analizy i syntezy słuchowej, słuchu fonetycznego i fonemowego
- - rozpoznawanie odgłosów z otoczenia – wszelkich możliwych słyszanych w danej chwili;
- - rozpoznawanie odgłosów wywołanych celowo przez prowadzącego (po uprzednim zapoznaniu się z nimi);
- - rozpoznawanie głosów zwierząt, pojazdów lub sprzętów gospodarstwa domowego nagranych na płycie;
- - zabawa "Kto zawołał?" – rozpoznawanie głosu wołającej osoby;
- - zabawa w odnajdywanie ukrytego grającego przedmiotu;
- - wyodrębnianie wyrazów w zdaniu – ilość wyrazów można zaznaczać ilością odkładanych przedmiotów, np. klocków;
- - liczenie sylab w wyrazach;
- - rozpoznawanie początkowej lub końcowej głoski w wyrazach;
- - wyodrębnianie danej, umówionej sylaby z ciągu różnych sylab wypowiadanych przez prowadzącego (da ma wa za ka da ga ta dama wa za ka ga ta);
- - wyodrębnianie wyrazu rozpoczynającego się daną, umówioną głoską z ciągu różnych wyrazów
- - wypowiadanych przez prowadzącego;
- - zabawa w szukanie rymów do danego wyrazu.
Ćwiczenia oddechowo – fonacyjne
- - zabawy z samogłoskami, np.: powolny głęboki wdech – ręce unoszą się w górę, powolny długi wydech wraz z fonacją aaaaaaaaaa.... lub oooooooo.... lub uuuuuuuu...
- – ręce opadają na dół ("syrena alarmowa"), to samo, tylko zamiast ruchu rąk, jednoczesne z wydechem i fonacją rysowanie ślimaczków, wężyków lub dowolnych obrazków;
- - zabawy ze spółgłoskami, np.: naśladowanie odgłosów otoczenia
- – szumiący wiatr: szszszszsz..., szeleszczące liście: sz, sz, sz, sz, syczący wąż: sssssssss....., wypuszczająca parę lokomotywa: f, f, f, f, fffffffffffff....., jadąca lokomotywa: cz, cz, cz, cz, bzyczenie osy: zzzzzzzzzz...., piłowanie drewna: ż, ż, ż, ż;
- - wymawianie na wydechu ja najdłużej dowolnej samogłoski;
- - zawody – kto wymieni więcej na jednym wydechu – np.: imion, kolorów, zwierząt, kolejnych liczb itp.;
- - śpiewanie prostych znanych piosenek lub improwizowanie własnych.