Hołd złożony poezji Krzysztofa Kamila Baczyńskiego

Hołd złożony poezji Krzysztofa Kamila Baczyńskiego

Na lekcjach języka polskiego w klasie III omawialiśmy cykl poezji przedstawiciela pokolenia Apokalipsy spełnionej – K. K. Baczyńskiego. Zajęcia te zostały przeprowadzone zgodnie z kluczowymi kompetencjami.

Młodzież pracowała zespołowo, uczyła się umiejętności współpracy z innymi, komunikowała się, wyrażała własne zdanie, tworzyła klimat zaufania, wykazywała się tolerancją, szacunkiem i empatią. Uczniowie kształcili w sobie świadomego i dojrzałego odbiorcę dzieła literackiego, wrażliwego na walory estetyczne języka i zawarte w utworach wartości. Zdali sobie sprawę z oddziaływania języka na innych ludzi.

Omawiając literaturę okresu wojny gimnazjaliści wysunęli wnioski, że rozwój cywilizacji, postęp techniczny może stać się zagrożeniem dla człowieka i doprowadzić do upadku moralności, niszczenia wytworów kultury.

Młodzież pracowała bardzo efektywnie, wykazała się kreatywnością i pomysłowością. Uczniowie zostali wyposażeni w umiejętności niezbędne w ich dalszym życiu, a mianowicie wdrożeni do ustawicznego zdobywania nowej wiedzy i umiejętności samodzielnego korzystania z zasobów informacji, selekcji i krytycznej analizy informacji, umiejętności rozwiązywania problemów i pracy zespołowej.

Poprzez obcowanie ze sztuką uczniowie mają świadomość narodowego i europejskiego dziedzictwa kulturowego, miejsca polskich pisarzy i literatury w świecie. Doceniają kulturową i językową różnorodność w Europie i konieczność jej zachowania. Zdają sobie również sprawę ze znaczenia czynników estetycznych w życiu codziennym.