SAMORZĄDY MAJĄ GŁOS - projekt edukacyjny
Red. Anna Kowalczyk (j. niemiecki), ,
6 dziewcząt z klasy II - Julita, Natalia, Kinga, Ola, Wiktoria i Danusia - uczestniczyło we wrześniu w projekcie edukacyjnym "JAK ZORGANIZOWAĆ WYBORY DO WŁADZ SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO?", poprzez który nasza szkoła realizuje jedno z 4 zadań polskiej polityki oświatowej na rok 2016/17 - Kształtowanie postaw. Wychowanie do wartości.
Jako jeden z 17 zespołów wyborczych z województwa lubuskiego przystąpiły do ogólnopolskiego programu CEO "Samorządy mają głos", którego celem było wsparcie szkół w organizacji wyborów zgodnie ze standardami demokratycznymi. Programowi CEO patronował Minister Edukacji Narodowej.
http://www.wybory.ceo.org.pl/szkoly/publiczne-gimnazjum-w-trzebiechowie,1755
Gimnazjalistki ustaliły potrzebne zadania, ich przydział oraz opracowały harmonogram projektu. Cała grupa dziewcząt bardzo się zaangażowała. W ciągu miesiąca uczennice wykonały następujące zadania:
- zmotywowały uczniów do refleksji na temat wyborów poprzez ankietę "Idealny przedstawiciel SU. Jaki powinien być i co powinien zrobić w szkole?"
- poprosiły klasy o wykonanie plakatów na podstawie udzielonych odpowiedzi i przygotowały wystawę w galerii szkoły na tablicy SU wraz z informacjami o naszym projekcie, wyborach, ordynacji wyborczej i udziale w programie CEO
- opracowały listę kandydatów i zachęcały ich do udziału w kampanii wyborczej poprzez przygotowanie programów wyborczych i zapoznanie z nimi uczniów
- opracowały opisy sylwetek kandydatów na tablicę ścienną SU
- przygotowały i przeprowadziły debatę wyborczą gimnazjalistów z kandydatami
- wykonały zadania komisji wyborczej - przygotowały lokal wyborczy, potrzebne karty i listy uczniów, wydawały uczniom karty, policzyły oddane głosy, wypełniły protokół wyborczy
- wykonały dokumentację zdjęciową oraz zredagowały relacje z poszczególnych działań, na stronę internetową CEO oraz stronę szkoły
- podsumowały swoje działania w projekcie, dokonały samooceny i oceny koleżeńskiej.
Przygotowania do wyborów i sam proces wyborów w dniu 30 września przebiegły bardzo sprawnie, uczennice wykazały się bardzo dobrą współpracą, obowiązkowością, rzetelnością i odpowiedzialnością za wykonanie zadań.
Efekty projektu:
uczennice
- zyskały wiedzę na temat zasad organizacji wyborów zgodnych ze standardami demokratycznymi
- sprawnie zorganizowały przedwyborcze wydarzenia szkolne oraz same wybory do władz SU gimnazjum
- rozwijały u siebie i innych uczniów postawy prospołeczne, obywatelskie
- poczuły satysfakcję z bardzo dobrze wykonanych zadań
- rozwinęły umiejętności planowania, współpracy i odpowiedzialności za wykonanie zadań