Warsztaty z kultury żywego słowa
Red. Iwona Holewa, ,
Zaniedbywana dykcja, intonacja i modulacja głosu.
Na lekcjach języka polskiego uczniowie szkoły podstawowej i gimnazjum odbyli warsztaty, na których doskonalili swoją wymowę. Niezastąpionym środkiem do ćwiczeń okazał się znany wiersz Juliana Tuwima "Lokomotywa" umożliwiający wszechstronną interpretację głosową i "Zemsta" Aleksandra Fredry, również dająca wiele możliwości realizacji interpretacyjnych.
Uczniowie świetnie się bawiąc i ucząc jednocześnie wykonywali serię ćwiczeń, które z pewnością, przynajmniej w pewnym stopniu, przyczynią się do usprawnienia naszych kompetencji językowych.
Dbajmy o poprawną dykcję, odpowiednią intonację i modulację głosu, właściwie wymawiajmy i akcentujmy wyrazy. Pamiętajmy, że treść myślową realizujemy głosem. Odpowiednia intonacja, polegająca na posługiwaniu się skalą wysokości głosu, zastępuje komentarz - sztuka słowa przemawia do odbiorcy bezpośrednio. Warto więc zapamiętać słowa poetki, Urszuli Kozioł:
"słowo trzymać krótko,
trzeba je uczyć stać,
trzeba je uczyć chodzić,
trzeba je uczyć znaczyć".
W wymowie należy także unikać przesady i nie wymawiać bardzo dokładnie samogłosek nosowych. Pamiętajmy, że samogłoska -ę na końcu wyrazu traci swoją nosowość i należy ją wymawiać, jak e (nie "imię" - lecz "imie").