Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego

Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego

21 lutego świętowaliśmy Dzień Języka Ojczystego – z tej okazji uczniowie klasy Ib i IIIb gimnazjum zmagali się z rozmaitymi zadaniami, które ukazały nam, że nasz język jest naprawdę ciekawy i czasem może zaskoczyć – a wszystko to po to, by propagować nawyk dbałości o język ojczysty. Na lekcjach języka polskiego pojawiły się zróżnicowane działania, które wymagały od gimnazjalistów między innymi kreatywności, spostrzegawczości i umiejętności wyszukiwania informacji w różnych źródłach, a także skłaniały do korzystania ze słownika: języka polskiego, poprawnej polszczyzny, frazeologicznego, wyrazów obcych, synonimów i antonimów - w formie książkowej i elektronicznej - a przy tym dawały dużo radości i satysfakcji, angażowały do aktywności i zdrowej rywalizacji.

Uczniowie zmierzyli się z najczęściej popełnianymi błędami językowymi, uzupełniając kartę przygotowaną przez panią E. Bukowską i udostępnioną w grupie "Myślografia"– dzięki czemu wiedzą czym są pleonazmy - bo czy można "podnosić do góry" i spadać w dół"….

Międzynarodowy Dzień Języka OjczystegoMiędzynarodowy Dzień Języka Ojczystego

Wykonywali szereg ćwiczeń, których celem było zapamiętanie poprawnych pod względem językowym form ("W miesiącu kwietniu pojedziemy do Zakopanego"); stosowanie właściwych połączeń wyrazowych ("przemoczeni do suchej kości") czy rozumienie znaczeń związków frazeologicznych (" głos wołającego na puszczy"). Oprócz tego zmagali się z synonimami, antonimami i homonimami, poznali najstarsze zdanie zapisane w języku polskim (zapisane w Księdze henrykowskiej) oraz wskazywali autora i dzieło podanego cytatu ("Nie wolno zostawić świata takim, jaki jest").

Dzięki przeprowadzonej ewaluacji lekcji, wiemy, że taki rodzaj zajęć jest dla uczniów nie tylko atrakcyjną formą zdobywania i poszerzania wiedzy, ale i doskonałą zabawą.
 
 

Międzynarodowy Dzień Języka OjczystegoMiędzynarodowy Dzień Języka OjczystegoMiędzynarodowy Dzień Języka Ojczystego