Gimnazjalna kampania Uwaga! Fonoholizm dobiegła końca…

Gimnazjalna kampania Uwaga! Fonoholizm dobiegła końca…

Fonoholizm – czyli syndrom uzależnienia od telefonu komórkowego może doprowadzić do osłabienia więzi z rodziną, przyjaciółmi, do zubożenia języka, trudności w nawiązywaniu bezpośrednich relacji, zaniku pasji życiowych oraz zaburzeń funkcji biologicznych, np. snu. Jak widać, taka mała rzecz, a może zdziałać tak wiele złego. Dlatego już w styczniu 2012 r. pełną parą ruszyły nasze działania w zakresie zapobiegania temu niebezpiecznemu zjawisku wśród gimnazjalistów. Na szkolnym korytarzu przez trzy miesiące widniały tablice informacyjne dotyczące kampanii. Wyszczególnione na nich były zagrożenia wynikające z nadmiernego używania telefonu komórkowego oraz informacje na temat rozsądnego korzystania z komórki. Oddzielna gazetka przedstawiała z kolei komórkowy savoir vivre – czyli kopalnię wiedzy na temat dobrych manier związanych z korzystaniem z telefonów komórkowych.

1 lutego akcją informacyjną na temat cyberprzemocy oraz fonoholizmu zostali objęci rodzice naszych gimnazjalistów. Wolontariuszki ze szkolnego klubu "Podaruj serce" – Dominika i Natalia wygłosiły krótkie ogłoszenie skierowane do rodziców. Apelowały w nim o wykształcenie u swoich dzieci szacunku do innych, empatii, mądrego korzystania z telefonów komórkowych oraz o uświadomienie młodym ludziom, że rejestrowanie i rozsyłanie za pomocą telefonu lub Internetu materiałów, które mogą sprawić przykrość drugiej osobie jest bardzo krzywdzące. Prosiły również o znalezienie czasu na częste rozmowy z dzieckiem, o dawanie dobrego przykładu oraz o obserwowanie swoich dzieci, by nie przeoczyć pojawiających się u nastolatka problemów. Na koniec spotkania dziewczęta rozdały zainteresowanym rodzicom przygotowane przez pedagoga szkolnego ulotki dotyczące cyberprzemocy oraz uzależnienia od telefonu komórkowego i sposobów zapobiegania tym rozprzestrzeniającym się groźnym zjawiskom.

Wolontariuszki wspólnie z pedagogiem szkolnym w każdej klasie zrealizowały również lekcje wychowawcze na temat "Czy można uzależnić się od telefonu komórkowego?". Celem zajęć było uświadomienie uczniom zagrożeń, jakie niesie ze sobą zbyt częste, bezrefleksyjne używanie telefonu komórkowego, pokazanie mechanizmu uzależnienia od aplikacji telefonicznych oraz przekazanie wskazówek dotyczących tego, jak świadomie i mądrze korzystać z telefonu. Na zakończenie zajęć młodzież otrzymała ulotki z najważniejszymi informacjami dotyczącymi cyberprzemocy i fonoholizmu.

Wszyscy gimnazjaliści zostali też poproszeni o wypełnienie testu Fonoholizm w naszej szkole, którego wyniki pomogły uczniom przyjrzeć się ich nawykom związanym z używaniem telefonu komórkowego.

Na lekcjach wychowawczych uczniowie wraz ze swoimi wychowawcami tworzyli klasowe "Kodeksy dobrych praktyk użytkownika telefonu komórkowego", w których powinny były znaleźć się reguły określające częstotliwość korzystania z telefonu komórkowego oraz zasady dobrego wychowania obowiązujące użytkowników komórek.

Dzień 8 lutego 2012 r. został wyznaczony na DZIEŃ BEZ TELEFONU KOMÓRKOWEGO. Gimnazjaliści zostali poproszeni, by w tym terminie zostawili swoje telefony komórkowe w domu, a członkowie Samorządu Uczniowskiego wraz z pedagogiem szkolnym przeprowadzili badanie statystyczne w klasach, polegające na obliczeniu ile procent uczniów w danym oddziale przyszło do szkoły bez telefonu. W ten sposób zebrano informacje potrzebne do rozstrzygnięcia konkursu na "MEGA ANTYFONOHOLICZNĄ KLASĘ". Zdecydowana większość gimnazjalistów wzięła sobie naszą prośbę do serca i przyszła do szkoły "wolna od telefonów", z czego jesteśmy bardzo dumni i zadowoleni.

Do 14 marca czekaliśmy również na piękne prace plastyczne i literackie przygotowane przez gimnazjalistów w ramach dwóch konkursów:
- plastycznego na plakat na temat fonoholizmu w oczach uczniów, nad którym czuwała pani Ania Kowalewicz
oraz
- konkursu literackiego, na wypracowanie na jeden z tematów:
    "Rola telefonu komórkowego w życiu codziennym – ułatwienie czy zagrożenie?"
    "Jeden dzień bez telefonu komórkowego – czy to w ogóle możliwe?"
Przez ten konkurs gimnazjalistów prowadziła polonistka – pani Ania Czepiżak.

W dniu 4 kwietnia nastąpiło podsumowanie naszej szkolnej kampanii. Apel poprowadził uczeń kl. I b – Radek Pełka, sekretarz Samorządu Uczniowskiego. Na początku spotkania, Roksana Filipczak z SU oraz Dominika Dąbek zaprezentowały wyniki ankiety Fonoholizm w naszej szkole przeprowadzonej wśród uczniów gimnazjum. Okazuje się, że dla zdecydowanej większości młodych ludzi telefon jest ważnym narzędziem komunikacji, bez którego nie wyobrażają sobie nawet jednego dnia. Gimnazjaliści nie przeceniają roli komórki w budowaniu relacji z innymi, wolą spotykać się z ludźmi osobiście, niż dzwonić i sms'ować. Co dugi uczeń wróciłby do domu po telefon, gdyby go zapomniał, natomiast co trzeci nie wróciłby, ale odczuwałby niepokój związany z brakiem komórki. Tylko 15% badanych nie zdarzyło się używać telefonu np. w szkole na lekcji, w kościele, kinie lub teatrze czy też podczas rodzinnego posiłku. Niepokojącym jest również fakt, że zbyt duża ilość uczniów używa telefonu w czasie lekcji, wiedząc, że jest to zabronione. Drodzy gimnazjaliści – musicie nad sobą popracować w tej kwestii!!!

Kolejnym punktem podsumowania akcji był udział uczniów w konkursie wiedzy o cyberprzemocy i fonoholiźmie, przygotowany i przeprowadzony przez pedagoga szkolnego. Następnie przedstawiciele klas zmagali się z telefonicznymi potyczkami, które urządzili im członkowie SU wraz z opiekunką. Najlepszymi w teorii i praktyce, według szanownego jury w składzie: Anna Kowalczyk (Gł.), Małgorzata Jóźwiak oraz Piotr Kowalczyk, okazały się ex aequo klasy: I b i II b. Zaraz po nich, na miejscu II uplasowała się klasa III a. Gratulujemy i dziękujemy komisji za skrupulatne czuwanie nad telefonicznymi zmaganiami uczniów.

I na koniec nadeszła bardzo przyjemna chwila – wręczenia dyplomów i nagród dla laureatów i wyróżnionych w różnych konkursach organizowanych w ramach kampanii Uwaga! Fonoholizm. Wszystkie prace i działania zostały wysoko ocenione przez jury, a głosy rozkładały się różnie. Jednak w związku z tym, iż były to konkursy, werdykty musiały zapaść.

Zdecydowanymi zwycięzcami konkursu na MEGA ANTYFONOHOLICZNĄ KLASĘ okazały się klasy trzecie, w których wszyscy uczniowie obecni w dniu badania w szkole, swoje telefony zostawili w domu. GRATULUJEMY ODWAGI. W nagrodę obie klasy otrzymały dofinansowanie do zaplanowanej wycieczki, która odbędzie się pod koniec bieżącego roku szkolnego.

Jury w składzie: p. Agata Szczepaniuk, p. Małgorzata Jóźwiak oraz p. Natalia Tutak, uznało, że najciekawszy kodeks użytkownika telefonu komórkowego przygotowała klasa II b, której gratulujemy nagrody, jaką jest dofinansowanie czerwcowej wycieczki! Wyróżnienie w tym konkursie otrzymały jeszcze dwie inne klasy: II a i III a, które zostały obdarowane słodkościami.

Rozstrzygnięte zostały również dwa pozostałe konkursy: plastyczny i literacki. Komisja, w składzie: p. Ania Kowalewicz oraz p. Małgorzata Jóźwiak, która oceniała prace plastyczne wybrała jedną najciekawszą – i okazała się nią praca Dominiki Bandosz! Wyróżniono jeszcze dwa plakaty – Krystiana Skalczuka i Małgosi Wiszniewskiej. Nagrodą za I miejsce były dwa vouchery do kina w Zielonej Górze, do wykorzystania na dowolny film w dowolnym terminie. Wyróżnienia natomiast to dwa bilety po 60 minut na basen w Sulechowie, do wykorzystania do 31 maja tego roku.

Jury w składzie: p. Małgorzata Jóźwiak i p. Anna Czepiżak, oceniające prace literackie zdecydowało przyznać I miejsce Klaudii Bojko oraz dwa wyróżnienia: Radkowi Pełce i Dominikowi Szubertowi. Tak samo jak w konkursie plastycznym nagrodą za I miejsce były dwa vouchery do kina w Zielonej Górze, natomiast wyróżnienia to dwa bilety na basen w Sulechowie. W konkursie literackim brało udział jeszcze pięcioro uczniów, którym chcielibyśmy gorąco podziękować za zaangażowanie. Tym razem nie mieli tyle szczęścia, ale życzmy im wytrwałości i pomysłowości w innych konkursach. Są to uczniowie: Ola Stawiarz, Dawid Sienkiewicz, Piotrek Konstańczak, Kaja Szlak i Natalia Gralińska.

Jeszcze raz gratulujemy wszystkim zwycięzcom i wyróżnionym. Wasz wysiłek i zaangażowanie zostały zauważone i docenione. Mamy nadzieję, że nagrody spełniły Wasze oczekiwania. I już teraz serdecznie zapraszamy wszystkich gimnazjalistów do kolejnych zmagań, które z pewnością będą organizowane przy okazji nowych szkolnych działań profilaktycznych.

Realizacja kampanii w naszej szkole przebiegała wieloetapowo, tak, by młodzież mogła jak najwięcej dowiedzieć się o problemie fonoholizmu. Celem projektu nie było to, aby młodzi ludzie przestali korzystać z telefonów, ale by robili to świadomie, mądrze i z umiarem. Pamiętajmy – komórki pomagają organizować życie i dostarczają rozrywki na wielu poziomach, ale powinniśmy używać ich rozsądnie i nie możemy zapominać, że nigdy nie zastąpią one bezpośrednich kontaktów między ludźmi. Rozmów twarzą w twarz nie zastąpi kontakt telefoniczny, a podtrzymywanie relacji i budowanie przyjaźni nie będzie trwałe, kiedy będzie opierało się tylko na dzwonieniu i wysyłaniu sms-ów.

Gimnazjalna kampania Uwaga! Fonoholizm dobiegła końca…Gimnazjalna kampania Uwaga! Fonoholizm dobiegła końca…Gimnazjalna kampania Uwaga! Fonoholizm dobiegła końca…Gimnazjalna kampania Uwaga! Fonoholizm dobiegła końca…Gimnazjalna kampania Uwaga! Fonoholizm dobiegła końca…Gimnazjalna kampania Uwaga! Fonoholizm dobiegła końca…Gimnazjalna kampania Uwaga! Fonoholizm dobiegła końca…Gimnazjalna kampania Uwaga! Fonoholizm dobiegła końca…Gimnazjalna kampania Uwaga! Fonoholizm dobiegła końca…Gimnazjalna kampania Uwaga! Fonoholizm dobiegła końca…Gimnazjalna kampania Uwaga! Fonoholizm dobiegła końca…Gimnazjalna kampania Uwaga! Fonoholizm dobiegła końca…Gimnazjalna kampania Uwaga! Fonoholizm dobiegła końca…Gimnazjalna kampania Uwaga! Fonoholizm dobiegła końca…Gimnazjalna kampania Uwaga! Fonoholizm dobiegła końca…Gimnazjalna kampania Uwaga! Fonoholizm dobiegła końca…Gimnazjalna kampania Uwaga! Fonoholizm dobiegła końca…Gimnazjalna kampania Uwaga! Fonoholizm dobiegła końca…Gimnazjalna kampania Uwaga! Fonoholizm dobiegła końca…